čtvrtek 14. září 2017

Školková dilemata

I když holky teprv teď v červenci oslavily dva roky, už bude brzy potřeba začít řešit, kam za ten necelý rok nastoupí do školky.

Jednak mám teda dost velké problémy přijmout tu skutečnost, že holky půjdou do školky. Docela se děsím, jak to zvládnu, až ten den přijde. Věc se má tak, že jsme si prostě všechny tři zvykly, že jsme už víc jak dva roky v kuse imrvére pořád spolu, a já si prostě neumím představit, že by to mělo být jinak. Že celý den budou s někým jiným, dokonce s někým úplně cizím, že celou tu péči o ně budu muset předat úplně cizí osobě. Že se uvidíme ráno a pak až v podvečer. A ne jeden den výjimečně, ale pak už úplně pořád. Jak se nám ty společné chvíle šíleně smrsknou... Pro mě zatím hrůzná představa. A to přesto, že se do práce celkem těším a že se určitě nevidím jako "žena v domácnosti forever". Jediné, co mě docela utěšuje, je to, že budou spolu. A taky to, že to je asi přirozený vývoj, a že to tak má být. A že ve většině zemí světa si ani matka ani dítě nemohou dovolit ten luxus být výhradně spolu tři roky, mnohde prostě po půl roce jde dítě do jeslí, matka do práce a šmitec. No, tajně doufám, že se to za ten necelý rok ještě nějak vyvine, protože jestli ne, tak se v předvečer jejich nástupu do školky asi zhroutím :-D

Další problém mám s tím, kam holky nastoupí do školky. Celou dobu jsem si myslela, že to mám vyřešené. Instituce, kde pracuju, provozuje i firemní školku. Na první pohled by se zdálo, že není o čem přemýšlet - je to v podstatě přímo ve stejné budově, kde budu chodit do práce, neexistují tam školkové prázdniny - jede se celý rok, a denně se otvírá v 6:30 a zavírá v 17:30 hodin. Člověk by řekl, že není co řešit. Ale pak jsem si je vygooglila a koukla na jejich stránky. Vypadalo to celkem ok, ale docela mě šokoval vystavený jídelníček. Asi tak jako bych se vrátila do doby, kdy já jsem chodila do školky. Jen o něco málo lepší, než jídelníček v nemocnicích. Na dopolední svačinu nějaké pečivo s pomazánkou (namátkou - luštěninová, vajíčková, z droždí (??), jedenkrát se objevuje mnou velmi nenáviděná Rama (proboha proč těm dětem nedají máslo?) se sýrem), oběd takový "normální" (francouzské brambory, rajská, meruňkové knedlíky, kuře), odpolední svačina - opět pečivo (loupák, hřeben, dalamánek s lučinou). Pitný režim je zajištěn vodou se sirupem, případně čajem se sirupem. Jeden den je uvedena voda s citronem a mátou (aspoň tak). Abych nebyla úplně zlá, tak dodám, že k tomu pečivu na svačinu mívají ovoce i zeleninu. Je tam psaná třeba půlka rajčete, nebo meruňka. 

Prostě a jednoduše - chápete, že s takovým stravováním se budu smiřovat dost těžko. Navíc - dost často doma večeříme chleba s něčím (ne vždy je čas a energie na vytváření něčeho lepšího), což by v důsledku vedlo k tomu, že děti mají na tři z pěti jídel denně pečivo. To mi prostě připadá šílené, fakt jo. Proč by dětem nemohla stačit na svačinu ovoce/zelenina? Vždyť svačina neslouží k tomu, aby se člověk zacpal, ale aby si dal něco menšího a neumřel hlady do oběda/večeře. A proč jim nedávají nějaké mléčné výrobky? Jogurty, tvaroh? Prostě podle mého je to špatně, špatně, špatně.

Tohle pro mě bude ještě oříšek, protože se od narození holek dost snažím, aby jedly "správně", pro mě to není JEN jídlo, prostě mi záleží na tom, co jí. I tom, co pijí - nikdy jsem je nechtěla zvykat na slazené pití (byť jen "voda se sirupem") - holkám absolutně nevadí pít obyčejnou vodu, nebo neslazený čaj - ale co až ve školce začnou pít slazený, budou chtít ještě to "obyčejné"? 
Prostě mi připadá, že bych si tím zničila dosavadní snahu o jejich relativně zdravé stravování, a mohla bych celou tu myšlenku stravy, která má nějaký smysl, s takovým denním jídelníčkem ve školce zahodit. 

Jak to vidíte vy? Hlavně vy holky/ženy s dětmi, co je taky brzy čeká školka... Budu moc ráda za jakékoli komentáře či postřehy, díky...

P.S. a nemyslete, že mě nenapadlo, že bychom si mohli udělat další dítě, a tím by se školkový problém vyřešil :D haha. 

Žádné komentáře:

Okomentovat