úterý 22. ledna 2019

Jak se máme, co děláme


Od zveřejnění posledního článku už zase nějaká ta doba uběhla, a tak nějak tuším, že se v blízké době budu chtít častěji někam „vypsat“, rozhodla jsem se, že se tady s vámi podělím o to, jak se máme a co nás čeká.


Letošní Vánoce byly opravdu kouzelné a zdá se mi, že i docela poklidné. Holky už úplně chápaly, co se děje, že bude Ježíšek, dárečky, pomáhaly mi s cukrovím (letos jsem se vyhecovala na neuvěřitelné čtyři druhy!) i „výzdobou“ (záměrně používám uvozovky, protože výzdoba byla asi poněkud jiného ražení, než si většina lidí představuje – na dílničkách ve školce jsme společně udělaly svícen, potom jsme doma nazdobily malý stromeček holkám do pokojíku a nakonec polepily okna vločkami. Na Štědrý den jsme ještě nastříkaly na okno v obýváku pár vloček a sněhuláka, abychom si vykompenzovali absenci skutečného sněhu). Zapojily jsme se do projektu Ježíškova vnoučata a jely do domova důchodců zazpívat koledy paní Božence (to jméno určitě hrálo roli v tom, že jsem nás na to přání přihlásila, protože moje babička byla taky Boženka). Byly jsme poprvé bruslit na ledě (pro dospěláky velmi namáhavé :-D, holky samozřejmě nadšené a řvaly „rychleji, rychleji“). Naši jim stejně jako loni udělali hezkého Silvestra - letos i s ohňostrojem, který ale holky neumí úplně docenit, protože z něj stále ještě mají hrůzu. Za to můžu já, protože jsem je vzala loni na velký mikulášký ohňostroj a nevědomky jsme se postavily přímo k odpališti, takže jsem si i já skoro cvrkla, když to začlo střílet. Jak reagovaly holky asi ani nemusím popisovat...

Holky celý podzim i konec roku zvládly bez nemoci, až po vánočních svátcích jevily nějaké známky nachlazení, já taky, a tak jsme po Novém roce zůstaly tři dny doma, ale jinak pokračujeme v kontinuelní docházce bez absencí. Musely jsme se dát v lednu do kupy co nejdříve, protože hned 7. ledna jim začal týdenní lyžařský výcvik se školkou! Holky stály na lyžích úplně poprvé a já jsem samozřejmě žádné zázraky nečekala. Jen jsem chtěla, aby si to osahaly, aby viděly, že kamarádi ze školky také jezdí, aby je to motivovalo se snažit a aby si užily nějakou srandu. No měly to docela divoké, první den měly pěkně mrazivo, kolem minus deseti, další den zase chumelenici, že pomalu nebyly na sjezdovce vidět... Ale podle fotek a jejich vyprávění se jim to líbilo, takže jsem spokojená. Kopeček samy ještě nesjedou, ale to mi nevadí, mají na to ještě času dost. Na lyžařský kurz plynule navázal kurz plavání, který nemají denně, ale jednou týdně. Od něj rovněž neočekávám, že by se holky naučily plavat. Ale vodu holky mají rády, takže jsem věděla, že když nic jiného, tak to pro ně bude ve školce pěkné zpestření. Ne že by to neměly i bez toho dost pestré, stále jedou podle nabitého programu, kde jedna akce střídá druhou. Někdy mají výlety, někdy jen „tematický den“ – před vánoci měli třeba andělský den, kdy měly děti přijít v převlecích za andílky, pak čertovský den, minulý týden zase den sněhuláků. No pecka. Takový zlatý hřeb loňského roku a zároveň ujištění, že holky už si na školku definitivně zvykly, bylo noční spinkání ve školce, které zvládly absolutně s přehledem a druhý den ráno jsme si je vyzvedávali vysmáté a spokojené. Paní učitelka mi pak ještě několikrát zopakovala, že tímto se jim otevřely dveře na letní školku v přírodě v červnu, že o to, jestli to zvládnou zrovna ty dvě se určitě nebojí.

Jenom nám teď hrozí neštovice, první nemocná holčička se ve školce objevila hned zkraje ledna, druhá asi za dva týdny po ní, tak teď čekáme, jestli se holky nakazí taky. Na jednu stranu bych byla asi ráda, kdyby se holky nakazily, přece jen je to lepší teď, než v létě, ale na druhou stranu je to trošku nešťastné načasování. Potenciální osypání totiž vychází tak akorát na dobu, kdy budu v nemocnici. Rozhodla jsem se totiž konečně řešit radikálnějším způsobem svou genetickou mutaci. Před deseti lety, kdy mi BRCA2 zjistili, moc ještě ty preventivní operace nefrčely, takže mi to ani nikdo nějak zvlášť nedoporučoval. Pak už se přišlo na to, že je to docela dobré řešení, ale to tehdy holky byly ještě malé a já je musela pořád nosit a tahat, tak to moc nepřicházelo v úvahu. Teď je teda občas taky ještě ponosíme, ale dá se jim už vysvětlit, že nošení nebude. Mají navíc představu o tom, co je nemocnice a operace, myslím si, že už pochopí, že na maminku po operaci budou muset dávat pozor. Takže jsem se rozhodla, že dám prsa pryč a za deset dní touto dobou budu zřejmě někde na sále. Porušila jsem všechna pravidla a googlila a vyhledávala informace. Přidala jsem se třeba do facebookové skupiny nás „stejně postižených“, kde se člověk mnohdy dočte docela smutné příběhy, nebo jsem si vyhledávala různé články, kde třeba jeden odborník uvedl svůj názor, že pokud umělé oplodnění podstoupí osoba, která má genetickou mutaci BRCA1 nebo BRCA2, je téměř jistota, že onemocní rakovinou.

Všem důležitým osobám ve svém okolí jsem svůj plán jít na operaci sdělila a vysvětlila, o co jde. Ale ty nejdůležitější dvě bytosti to ještě neví a vlastně ani nevím, jak na to budou reagovat. Mám jasno v tom, že jim to chci říct. Ostatně stejně jim něco budu muset říct, když týden nebudu doma a pak další měsíc nebudu chodit do práce a budu citelně omezená v tom, co můžu a nemůžu dělat. Nejsem navíc úplně fanda zatajování zdravotních informací před dětmi (to dělávala naše mamka), protože na nás se ségrou to mělo pak akorát ten efekt, že jsme byly naštvané, že nám to nikdo neřekl. Už jsem ale několikrát přemýšlela, jak a kdy jim to říct. Samozřejmě s nimi nebudu rozebírat nic jako je rakovina. Asi se jim pokusím nějak vysvětlit, že jde o předcházení nemoci, třeba jako je očkování. A úplně dostačující asi bude načasování den před nástupem do nemocnice. Čím déle jim to bude šrotovat v hlavě, tím hůř. Ruku v ruce člověka ale napadají i další otázky – nechat manžela, aby třeba holky vzal za mnou na návštěvu do nemocnice? Nebude to pro ně spíš horší, když mě tam uvidí v bůhvíjakém stavu? Ale zatím se na to dívám spíše tak, že bych chtěla, aby tam přišly. I to, že člověk občas musí do nemocnice a někdy i na operaci, je součást života, a zjištění, že i máma není nezničitelná superhrdinka, ale normální tvor, který má taky nárok být nemocný, a že je na ni třeba taky brát ohled, je určitě taky v něčem posune.

Takže tak je to teď u nás. Jsem napjatá a zvědavá, jaký ten únor bude, jak to doma beze mne zvládnou, jak to pak budu zvládat já, jak bude postupovat rekonvalescence... Dejte mi vědět, jestli by vás zajímaly i zprávičky z nemocnice a z uzdravování, nebo jestli o tomhle nechcete ani číst a radši chcete jen sluníčkové info o holkách :)

Držte nám všem pěsti. Abych ten článek nějak příjemně zakončila, přidávám nějaké fotky z uplynulého období.

















Žádné komentáře:

Okomentovat